Hidari Zingaro

2019年4月5日(金) - 2019年4月28日(日)

Stickymonger個展「On a Clear Day」

この度Hidari Zingaroでは、ニューヨークを拠点に活動するアーティスト、スティッキーモンガーによる個展「On a Clear Day」を開催致します。ビニールのステッカーからスプレーペイントまで幅広いメディウムを用いた彼女の作品は、アニメから発想を得た主題を通して、闇と光が互いに影響し合う様や、無垢と恐怖、また女性であることと不安とが拮抗する状態を掘り下げています。おびただしい数のビニールステッカーを精緻に貼り込んだ巨大なミューラル作品で名を知られるようになった彼女の作品は、これまで、物理的な空間を、思春期の少女や奇妙な生き物が住む不気味で夢のような世界に変身させてきました。

韓国生まれのスティッキーモンガーですが、日本初のギャラリー展覧会となる本展では、最新の試みとしてスプレーペイントというメディウムに挑戦しており、過去最大級のキャンバスペインティングも公開します。ビニールステッカーの特徴であるシャープな輪郭やべったりとした黒さは、スプレーペイントによる情緒的なニュアンスをまとった重層的なモノクロームに取って代わられていますが、作家が鑑賞者に提示しているのは、引き続いて矛盾に満ちた世界への入り口です。それは入ってみたいと心を惹かれるのと同時に何か不吉なものを感じさせ、愉快な気持ちにさせると同時に面食らわせ狼狽えさせるような世界です。

彼女の作品の中心を占めているこの黒い流動性は、韓国で過ごした幼少期に影響を受けています。家族が経営するガソリンスタンドに隣接する自宅で育ったスティッキーモンガーは、幼い頃からガソリンタンクの裏の日陰で遊んだり、水たまりのようになった真っ黒な石油に映った影を眺めては、独自の世界を想像の中で形作っていきました。

作家自身の生活と重なるかのような日常生活の一コマを切り取られた思春期の少女たちは、ありふれた日常のいたるところに見受けられる両義性をほのめかしています。

中野ブロードウェイという象徴的な場所における今回の展示は、彼女が持つ日本のサブカルチャーという様式面でのルーツに共鳴すると同時に、キャリアにおいて新たな方向へと舵を切った彼女の旅立ちを祝福しています。

Hidari Zingaro is pleased to present On a Clear Day, a solo exhibition by the New York-based artist Stickymonger. Through a range of mediums from vinyl stickers to spray-paint, Stickymonger’s work features animation-inspired subjects exploring the interplay of darkness and light, as well as the tension between innocence and fear, femininity and anxiety. Initially recognized for her large-scale murals comprised of hundreds of meticulously installed vinyl stickers, Stickymonger’s artworks have converted physical spaces into eerie and dreamlike worlds with adolescent female figures and bizarre creatures.

The Korean-born artist’s first gallery exhibition in Japan marks her latest venture into the spray-paint medium, presenting some of the largest canvas paintings she has ever created. The crisp borders and sticky blackness of vinyl stickers are replaced by an atmospheric, layered monochrome of spray-paint as Stickymonger continues to offer the viewer a portal into a world full of contradictions: as inviting as it is ominous, both delightful and disconcerting. This dark fluidity at the center of Stickymonger’s work was inspired by her youth in South Korea, where — growing up in a home next to her family’s gas station — the artist’s imaginative universe was formed while playing in the shadow of oil drums and staring into the reflections of dense black petroleum puddles. Adolescent female figures are captured amidst daily activities parallel to the artist’s personal life, suggesting a sense of ambiguity omnipresent within the mundane and familiar. The artist’s showcase at this iconic Nakano Broadway location resonates with her stylistic root in Japanese subculture, while celebrating a new direction in her career.

会期

2019年 4月5日(金) – 28日(日)
12:00-19:00
※レセプション 4月5日(金)18:00~予定
※水曜定休

Friday, April 5 – Sunday, April 28, 2019
Opening hours: 12:00 – 7:00PM
Reception: Friday, April 5, from 18:00 onwards
*Gallery closed on Wednesdays


Stickymonger

スティッキーモンガーは、ニューヨークで企業内のグラフィック・デザイナーを務めた後、
ビニールのステッカーを用いた巨大ミューラルのインスタレーション作品を
ニューヨーク、ロサンゼルス、サンフランシスコ、マイアミ、そしてソウルで展示し、
現代アートシーンで存在感を示すようになります。

デジタルな制作手法とフィジカルな制作手法の両方に長けた彼女は、
ビニール以外にも水性のスプレーペイントやアクリル塗料など、
様々なメディウムを採り入れながら作品の幅を広げています。


After working as a corporate graphic designer in New York, Stickymonger gained recognition in the contemporary arts scene with her large-scale mural installations using vinyl stickers, which have been displayed in New York, Los Angeles, San Francisco, Miami, and Seoul. Fluent in both the digital and physical creative processes, she has expanded her work beyond vinyl to include other mediums such as water-based spray paint and acrylic.